Dlaczego dzielimy dzieci na grupy wiekowe?
Dzieci jakie są, każdy widzi. Mają swoje potrzeby, poczucie humoru, możliwości psychiczne i fizyczne. Tak więc co lubią i jak lubią robić zależy w dużej mierze od ich wieku! W czasie naszych wyjazdów staramy się podzielić dzieci na grupy w PODOBNYM wieku. W myśl zasady „dostosuj program do dzieci, a nie dzieci do programu” przygotowujemy zabawy i zadania skrojone na ich miarę. No bo co 4 latkom z zabawy w szyfrowanie skoro nie potrafią czytać? Puzzle z 10 elementów dla 10 latków? Raczej się nie uda…
Dlaczego grupy, które tworzymy są mieszane wiekowo?
Przedszkolaki to dzieci między 4 a 6 lat. Mogłybyśmy otworzyć grupy osobno 4-latków, 5- latków i 6- latków… ale po co 😉
Dzięki zespołowi, w której są zarówno młodsi i ciut starsi, młodsze dzieci uczą się od starszych, a oni z kolei mogą wykazać się inicjatywą. Takie działania ćwiczą opiekuńczość, pomoc w wycinaniu, wiązaniu. W dodatku tłumaczenie młodszym kolegom i koleżankom poznanych na zajęciach zagadnień, pozwala utrwalać starszym zdobytą wcześniej wiedzę. A co najcenniejsze, po cichu wspieramy w ten sposób obraz samego siebie. Dzieci wiedzą, że mimo młodego wieku mogą być dla kogoś przewodnikiem, wspierać i uczyć się jak być dobrym liderem. Młodsze dzieci, dzięki troszkę starszym kompanom mogą więcej. Ciocia prowadząca, wykorzystuje tę sytuację do tworzenia strefy najbliższego rozwoju dla młodszych uczestników zajęć. Dla przykładu, 4 latek chętnie naśladuje to co robi 6 latek (wiedzą to wszyscy, którzy mają w domu więcej niż jedno dziecko). Bez dodatkowej motywacji chętnie próbują ambitniejszych zadań.
To oczywiście tylko przykład, a metoda ta działa w naszym przypadku w każdej grupie wiekowej.
Siła grup mieszanych wiekowo – inspiracja z pedagogiki waldorfskiej
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak dzieci uczą się od siebie nawzajem? W pedagogice waldorfskiej duży nacisk kładzie się na tworzenie grup mieszanych wiekowo, w których młodsze dzieci czerpią inspirację od starszych, a starsze uczą się empatii i odpowiedzialności, wspierając młodszych kolegów.
Naturalna społeczność – takie środowisko przypomina życie rodzinne, gdzie różne pokolenia uczą się razem, a relacje budują się w sposób organiczny.
Wzajemne wsparcie – dzieci rozwijają umiejętności społeczne, cierpliwość i zdolność współpracy. Uczą się, że każdy ma coś do zaoferowania – niezależnie od wieku.
Indywidualne tempo rozwoju – każde dziecko ma możliwość rozwijania się zgodnie ze swoimi potrzebami, bez presji jednolitego poziomu w grupie.
W Animatu prowadzimy zajęcia właśnie w grupach mieszanych wiekowo, tworząc przestrzeń, w której każde dziecko może kształtować samego siebie w atmosferze akceptacji, inspiracji i wzajemnej pomocy. To podejście nie tylko wzmacnia więzi międzyludzkie, ale też wspiera holistyczny rozwój dzieci.
Co myślicie o grupach mieszanych wiekowo? Macie z nimi jakieś doświadczenia? Podzielcie się w komentarzach!